Transistor uitgangen C200h-od212 kaart

C200H, C200H en CS1

Moderator: GJ_

Plaats reactie
bertkrale

Transistor uitgangen C200h-od212 kaart

Bericht door bertkrale » 17-06-2007 16:44:56

Beste forumlezers,

Ik ben de gelukkige bezitter van een Omron C200h plc met OD212 uitgangskaarten (transistor 24VDC 0,3A).

Hierop wil ik graag thermische motoren rechtstreeks aansluiten. Echter deze motoren nemen per stuk 0,375A op.

Mijn vraag is: "kan ik twee transistor uitgangen parallel schakelen zodat ik zo'n thermische motor kan aansluiten?

Wie helpt me met het beantwoorden van deze vraag?

Bij voorbaat dank,

Bert

NicovK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door NicovK » 17-06-2007 17:51:23

Persoonlijk zou ik gebruik maken van interface relais hiervoor.
Het houdt de uitgangen galvanisch gescheiden en beschermd daarmee je uitgangen.

Tevens is het nominaal verbruik van de motoren 375mA, wat als de motor weerstand krijgt, of aanloopt? Ben bang dat de stroom dan flink op kan lopen.

Neem het zekere voor het onzekere.

NicovK 8)
Doe het veilig of doe het niet.

bertkrale

Bericht door bertkrale » 17-06-2007 22:39:44

Beste Nico,

Nee, deze motoren hebben geen aanloopstroom. Het zijn thermische motoren dat wil zeggen een waspakketje dat door verwarmt wordt door de stroom die toegevoerd wordt.

Ik ben al op zoek naar OC225 relaisuitgangen maar die zijn niet eenvoudig te vinden. Omdat voor de hobby is mag het ook weer niet te veel kosten.
Ik heb genoeg modules met transistoren voorhanden vandaar dat ik die graag wil gebruiken. Waar het me om gaat: gaan de uitgangen niet stuk als ik zo parallel schakel? De 24V van de ene uitgang komt op de uitgang van de andere poort te staan die pas bij de volgende programmastap ingeschakeld wordt.

Maar alsvast bedankt voor je reactie. Als je het antwoord op m'n vraag kunt geven zou ik erg geholpen zijn.

Mvr. gr.

Bert

GJ_
Moderator
Contacteer:

Bericht door GJ_ » 28-06-2007 20:33:27

bertkrale schreef:De 24V van de ene uitgang komt op de uitgang van de andere poort te staan die pas bij de volgende programmastap ingeschakeld wordt.

Die uitgangen worden tegelijk ingeschakeld: aan het einde van de programmaslag in de I/O slag. Je kunt echter niet zomaar altijd uitgangen parallel zetten. In dit geval weet ik het niet.

Ik weet wel dat lang niet alle Omron uitgangen kortsluitvast zijn en bij overbelasting direct gaan roken (letterlijk).

Als het dan toch voor de hobbie is kun je er net zo goed een paar FET's achter zetten, bv een IRF549. En voor die kleine stroompjes is een driver ic, bv een MIC5801 ook ruim voldoende en net zo handig. Daar zitten 8 drivers in die volgens de datasheet gewoon parallel mogen.

Plaats reactie

Terug naar “Rack PLC”