Logo apparaat naamgeving/nummering

De Micro Controller tot 40 I/O + 8 AI

Moderator: GJ_

Plaats reactie
analoogje

Logo apparaat naamgeving/nummering

Bericht door analoogje » 10-02-2020 19:19:50

Het verbaast mij telkens weer hoe verschillende fabrikanten de naamgeving van produkten en nummers ondoorzichtig kunnen maken :(

Als we kijken naar de logo 8 uitvoeringen met display hebben de de 12/24V en de 230V uitvoeringen met relays of transistor uitgang.
230CE, 230RCE 12/24RCE ... dit is duidelijk.

In allerlei discussies kom ik de term 0BA0 0BA2 ... tegen. ok lijkt nog te begrijpen.. het nummer op mijn logo eindigt op 0BA0, dus dat zal wel de meest recente versie zijn. Een Siemens datasheet van 2019 heeft ook 0BA0 onderin staan.

Begin ik een nieuw project in Softcomfort, kies ik hardware type 0BA0 dan mis ik een aantal uitgangen en opties. Hier lijkt de 0BA0 een soort prehistorisch model te zijn. Waneer ik "determine logo" selecteer komt er een hele lijst terug met modellen die ik kan kiezen, waarbij de Logo! 8.FS4 de meest relevante lijkt.

Ik ben ook nog ergens een lijstje van Siemens tegen gekomen waarop een 0BA0 een oud model leek te zijn.

Is de 0BA0 some de eerste en is de huidige 0BA0 soms een 0BA10 ? (of 0BAA indien hex ) ?

Misschien dat iemand wat helderheid kan verschaffen..

En hoe zit het met expansion modules qua compatibiliteit. Ik heb hier nu 2 x een 0BA2 die lijken te werken. Alleen de run LED reageert niet op run/stop, deze blijft altijd groen als de module met de controller verbonden is. (anders rood)

JoopB

Re: Logo apparaat naamgeving/nummering

Bericht door JoopB » 16-02-2020 16:12:27

Ik heb met de Logo! weinig tot geen ervaring, maar met die nummering is het inderdaad voor een leek niet simpel. Ik denk dat de eerste logo is begonnen mit 0BA0 op het eind en zo verder tot 0BAx , maar ik heb laats ook een nieuwe Logo! aangeschaft en die heeft het nummer 6ED1052-1MD08-0BA0. Dit is een Logo! voor 12-24Vdc voedingsspanning met 8 ingangen waarvan er 4 als 0-10V analoog input zijn te gebruiken en 4relais uitgangen en een display.
In de LOGOSoft is dit echter een 0AB8 Logo!. Dus met het type/versie nr staat nu in het middelste stuk van het type nummer.
Vroeger had men echter verschillende versies van een bepaalde serie met verschillende aantallen I/O tegen woordig kan men kiezen tussen de spanning en ik dacht ook nog tussen relais output en transistor output en dan nog tussen met of zonder display. voor extra I/O zijn er uitbreidings modules beschikbaar. De 7 en 8 serie hebben een Ethernet aansluiting zodat ze via een netwerkkabel geprogrammeerd kunnen worden en dat ze daarmee ook onderling data kunnen uitwissellen en je b.v. met een ingang van Logo! X een uitgang op Logo! Y kunt sturen via Ethernet.
Bij de oudere Versies heb je een speciale kabel nodig voor het programmeren met LogoSoft (dit is een USB of een RS232 kabel met een stekker die op de Logo! kan worden aangesloten.

Bij de PLC kaarten en CPU's van Siemens is het achterste nummer ook b.v. 0AB0 tot 0AB5 maar dan is dat laatste cijver het versie nummer van de kaart, als je voor b.v. 10jaar terug een kaart gemonteerd heb met 0AB0 op het eind en deze is nu defect en je wissel hem uit voor hetzelfde type met 0AB5 op het eind dan zal deze normaal werken als de oude kaart, een 0AB5 kaart wisselen met een 0AB0 kaart zal niet gaan als deze ook als 0AB5 in de hardware configuratie van de PLC staat, ondat de 0AB5 kaart meer functies heeft en een hogere firmware heeft als de 0AB0 kaart.

Ik heb voor een klant pas nog wat veranderd in een bestaand Logo! programma, Dit was in Ladder geprogrammeerd en in eerste instantie alleen op papier beschikbaar. Ik heb dus eeste het hele oude programma moeten opbouwen en van commentaar moeten voorzien (orginele programma was in het Frans), daarna heb ik de wijzigingen aangebracht nu moet dit eerdaags nog in de Logo geladen worden en getest.

Maar als ik een kleine besturing nodig heb kies ik toch voor een S7-1200 CPU in plaats van een Logo, de kleinste versie daarvan kost wel wat meer dan een logo maar het programmeren gaat veel gemakkelijker dan dat gesleep met de muis in Logosoft.

Plaats reactie

Terug naar “LOGO!”