Voorkomen pulse van eindschakelaars na stroomuitval

De Micro Controller tot 40 I/O + 8 AI

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Spikey420

Voorkomen pulse van eindschakelaars na stroomuitval

Bericht door Spikey420 » 08-10-2020 17:44:11

Hallo allen,

Ik ben bezig met een diagram voor een machine die ik 3 verschillende functies wil laten afwerken om vervolgens in omgekeerde volgorde weer terug te gaan naar zijn start/basis positie. Maar bij een stroomuitval krijgen mijn latching relays wederom een pulse en zal de functie worden gestart. Zelf dacht ik aan een retentive pulse relais of iets. Wat in zijn positie blijft staan na stroomuitval. Een latching relays in retentive is geen optie want het is de bedoeling dat deze juist gereset wordt bij einde functie en overgang naar de volgende functie.
Dmv voorwaarden alleen lukt het mij niet. Deze gebruik ik namelijk om de auto start en continue te creëren.

Groeten Henk

Logo 8

toeternietoe

Re: Voorkomen pulse van eindschakelaars na stroomuitval

Bericht door toeternietoe » 11-10-2020 08:47:40

Dat wordt een lastig antwoord omdat ik verder van je hele programma niets weet en het daarom ook niet beoordelen kan.
Een oplossing zou kunnen zijn:
Alle ingangen, of tenminste de relevante ingangen, bij spanningsopkomst tijdelijk te blokkeren.
Kan met een simpel tijdrelais functie.

Misschien kan het eenvoudiger, dat is afhankelijk van je programma.
Bijlagen
Opstart.jpg
Opstart.jpg (57.01 KiB) 338 keer bekeken

Spikey420

Bericht door Spikey420 » 11-10-2020 11:46:00

Hoi, bedankt voor jouw reactie.

Ja ik kan mij voorstellen dat dat lastig is.

Ik had het al geprobeerd met pulse relais op1 sec. En daarna een latching relais.

Probleem is dat na stroomuitval in bijv. De 4de functie, De eerste stap in het retourproces er ook een andere functie Word aangesproken omdat de voorwaarden goed staan, de eindschakelaars in dit geval. Dus ik was op zoek naar een functie die eerst een nul gezien wil hebben voordat hij in dezelfde cyclus nog een keer mag schakelen. Dit zou dat probleem voorkomen. De nul kan ik dan van mijn laatste functie halen.

Ik zal straks een aantal afbeeldingen plaatsen.

Spikey420

Bericht door Spikey420 » 11-10-2020 21:40:53

Afbeelding

Ik heb het voor elkaar. Door jouw advies kwam ik op het idee om een pulse relais te combineren met een on delay. Nu komt de vrijgave een halve seconde later Dan de zwerf pulse. Hetgeen voorkomt dat de functie schakelt. Hartelijk dank Toeternietoe
V1_2 (2).png
V1_2 (2).png (212.31 KiB) 324 keer bekeken

toeternietoe

Bericht door toeternietoe » 12-10-2020 14:47:25

Ik had je al eerder willen berichten, maar door een foutje van mij was mijn account even geblokkeerd.

Maar goed je bent er nu uit.
Er zijn tal van oplossingen mogelijk.
In de voorwaarde van B001 (in mijn voorbeeld, kun je ook een AND plaatsen, waarbij alle relavante ingangen wel of niet aktief moeten zijn wil de machine opstarten.
Via de uitgang NIET B001 kun je bij een opstart uitgangen wel (of niet) aansturen zolang B001 (dus opstart) nog niet aktief is.
Ook dat kun je maken afhankelijk van de positie die je machine had bij een spanningsuitval.
Legio mogelijkheden.

Je programmablad is er vol met allerlei symbolen, blokken etc. Je weet toch dat je meerdere pagina's kun maken in LOGOSoft?
Dan kun je het wat meer uit elkaar tekenen en kun je het overzichtelijker maken.
In de werkbalk het middelste symbooltje
Paginas.jpg
Paginas.jpg (1.46 KiB) 312 keer bekeken
met 1, 2, 3 en 4.

Succes

Spikey420

Bericht door Spikey420 » 12-10-2020 16:07:41

Hahaha nee dat wist ik niet 😄

Bedankt voor deze gouden tip. Vroeg mij idd al af hoe dat moest gaan met een uitgebreider programma. Me werkblad raakt idd overvol ja. Dit is mijn eerste ervaring met Logo, dus ben er nog erg groen in. Maar ik vind het tot nu toe een fijn apparaatje om mee te werken.

Ik heb dat idd gedaan ja. De vrijgave van mijn Lijn latching relais komt na 1.5 sec op, dan is de puls al geweest van een evt eindcontact. Ik heb het volop getest, de machine reageert nergens op na stroomuitval. Pas na reset storing gaat de machine verder met de functie waar hij zich in bevind tijdens stroomuitval.

De functie van deze machine is optillen, kantelen en uitschuiven en weer inschuiven, terug kantelen en weer neerzetten.

Ik ga zo direct es kijken hoe dat werkt met meerdere pagina's. Nogmaals bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “LOGO!”