Analoge temp regeling.

De Micro Controller tot 40 I/O + 8 AI

Moderator: GJ_

Plaats reactie
de_lange

Analoge temp regeling.

Bericht door de_lange » 27-03-2012 21:46:36

Hoi allen,
Voor mijn zonneboilersysteem wil ik 2 temp (pt100sensoren) vergelijken en daarmee een pompje gaan schakelen.
Voorbeeld Sensor 1 zit in de zonnecollector op het dak,sensor 2 zit in de boiler die opgewarmd wordt door de zonnecollector.
Ik wil nu een pompje aansturen wanneer de temp van de zonnecollector(sensor 1) 10 graden boven de temperatuur zit van de boiler(sensor 2).Is het verschil na pompen weer kleiner dan 10 graden pompje uit.
Hoe kan ik dit best doen.Alvast bedankt.

toeternietoe

Re: Analoge temp regeling.

Bericht door toeternietoe » 27-03-2012 23:18:15

Er is een functieblok PI regelaar.
Het setpoint laat je dan verwijzen naar je analoge ingang 1
Analoge ingang 1 eerst naar een analoge versterker, anders kun je de verwijzing in de PI regelaar niet selecteren
Je gemeten waarde op Ingang 2
De regelaar op P zetten ( I functie dus uit)
Achter deze PI regelaar zet je een analogedrempelwaardeschakelaar, en je bent zo goed als klaar.
Door de regelversterking aan te passen, en het nivo van de analogedrempelwaaardeschakelaar kun je tot de juiste waarde in/uit van je temperatuurverschil komen.

Kom je er niet uit, stuur me dan een berichtje, en dan maak ik een voorbeeldje voor je, maar zelf proberen is natuurlijk veel leerzamer.

otje

Bericht door otje » 10-04-2012 12:33:10

Hallo,

ik ben een newbie op dit forum. ik heb wel PLC ervaring maar nog niet met de LOGO.

Ik wil een zelfde soort regeling maken voor een zwembad, waar zonnecollectoren op het dak liggen.
De ene temperatuurvoeler meet het zwembad water, de andere voeler zit in het collector systeem.
Als de temperatuur bij de collector meer dan 2 graden hoger is dan het zwembadwater, wil ik een pomp schakelen dmv de logo. om het water wat stilstaat in de collector door het bad te pompen.

ik heb daar wat vragen over:

Kan ik de temperatuur meten met een NTC weerstand of moet dit perse met een Pt100? ik wilde namenlijk voorkomen om de PT100 module extra te moeten komen. is hier ervaring mee?

Als ik een PTC100 zou moeten gebruiken, wat is daar de ervaring mee? ik heb er 1 bij conrad gekocht maar de waarde is ong 107 Ohm bij 20 graden. De weerstand daalt maar erg langzaam als ik een aantal graden omlaag ga. Het lijkt me dat dit zo onnauwkeuring wordt omdat ik bij het zwembad al een pomp wil schakelen als de delta tussen de beide temperatuursensoren groter wordt dan 2 graden.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt.

toeternietoe

Bericht door toeternietoe » 10-04-2012 22:53:11

Als je een LOGO wilt gebruiken dan moet je:
PT 100 opnemers gebruiken, in combinatie met een uitbreidingsmodule, of
PT1000 opnemers gebruiken in combinatie met een uitbreidingsmodule, of
Temperatuursensoren met een 0(2)- 10 Volt uitgang, die kun je rechtstreeks op sommige LOGO basismodulen aansluiten, alleen de gelijkspanningsuitvoeringen, OF
Temperatuursensoren met een 0(4) -20 mA uitgang, deze kun je o de basis LOGO aansluiten, zie bovenstaande, in combinatie met een weertsand van 500 ohm, of aansluiten op een uitbreidingsmodulen.
Andere mogelijkheden zijn. een afwijkende temperatuursensor, in combinatie met een omzette van dat afwijkende signaal naar een 0(2)-10 of 0(4)-20 mA omzet.
Anders gaat het niet goedkomen.

PS een PT 100 heeft bij 20 graden een weerstand van ca 110 ohm
100 Ohm bij 0 graden, en grofweg een halve ohm per graad. Je opnemer is of geen PT 100, of is kapot, of je meet niet goed.

Plaats reactie

Terug naar “LOGO!”