logo 8 aan hmi koppelen

De Micro Controller tot 40 I/O + 8 AI

Moderator: GJ_

Plaats reactie
giovanni

logo 8 aan hmi koppelen

Bericht door giovanni » 23-03-2015 16:21:14

beste,

Hoe maak ik een vb om te communiceren met men hmi?

toeternietoe

Re: logo 8 aan hmi koppelen

Bericht door toeternietoe » 24-03-2015 13:53:54

Een VB maak je met een netwerk-output.
Door op de output met de rechter muis te klikken krijg je een invulveld.
Hier kun je het specifieke adres instellen.
Voor de in en uitgangen en merker hoef je geen netwerkoutput te maken,mdie kun je direkt inlezen in je HMI.
Dee adressen zijn al ingesteld in de LOGO, info kun je vinden in de Helpfunctie van LOGOSoft .
Denk wel dat je voor de netwerkoutputs ande adressen neemt als voor je VM adresse, anders kan het zijn dat je waarden door een andere waarde worden overschreven, en ben je je eigenlijke stuatus kwijt.

giovanni

Bericht door giovanni » 24-03-2015 19:49:07

Beste,

En hoe kan je een tijdrelais veranderen op je hmi?

toeternietoe

Bericht door toeternietoe » 24-03-2015 23:02:47

Plaats eerst het desbetreffende tijdfunctieblok in LOGOSoft.
Dan kun je van verschillende waarden een virtueel adres maken, zg VM mapping.
Deze waarden kun je via de Ethernet kabel overbrengen naar je HMI scherm.
In het hmi scherm kun je deze waarden uitlezen, maar ook verstellen of instellen.

giovanni

Bericht door giovanni » 26-03-2015 08:06:16

Beste,

Ik wil er wel een hmi aan koppelen van schneider met het programma vijeo designer, dus moet ik een lijst downloaden met variabelen, maar weet niet in logo hoe je die moet maken?
weet er dat iemand?

toeternietoe

Bericht door toeternietoe » 26-03-2015 11:35:40

In LOGO Soft maak je je variabelenlijst aan die via de Ethernetpoort verzonden worden.
Plaats in LOGOSoft eerst het desbetreffende blok, voor jou een vertraagd opkomend tijdfunctie.
Daarna kun je via de VM (Virtuele modus) een lijst aanleggen.
Via TOOLS > Parameter VM Mapping maak je de lijst dan aan.
Via de bovenstaande methode krijg je een menu te zien..
Dubbleklik op Block (in regel ID1) en je kunt kiezen uit welk block je een variabele wilt hebben.
Op eenzelfde manier dubbelklik je op parameter en je kunt kiezen welek parameter je wilt overdragen.
LOGOSoft vult dan automatisch het type in ( bv bij ON delay is dit een WORD) met adres 0 inj.
Het volgende adres wordt automatisch adres 2, een WORD is nl 2 BYTES, en alles wordt in BYTES geteld.
Een Byte heeft 8 Bits.
Zo kun je nog tal van variabelen aan de lijst toevoegen, tot een max van 64 dacht ik.
Waar je voor op moet passen dat als je netwerk inputs en outpus gebruikt (Analoog of digitaal) je andere adressen moet gebruiken dan in de VM Mapping.
Je kunt de netwerkinputs en outputs bv reserveren tot adres 20, dan begin je met je VM mapping bij adres 22. Je kunt zelf de adressen aanpassen.
Noot: 1 seconde ingesteld in je tijdblock is ingesteld als 1sec 00 honderste word als 100 doorgegeven, maar daar zul je zelf ook wel achter komen.
Door in het Parameter VM mappingmenu op help te drukken krijg je een heleboel informatie te zien.
Hier zie je dan ook dat de ingangen en de uitgangen van de LOGO altijd al via ethernet doorgegeven worden, Adres 1024.0 is ingang 1
Let op voor de LOGO 0BA7 zijn de adressen anders dan voor de 0BA8, staat soms wat dor elkaar.

Hoe Schneider daar met de HMI software daar weer de juiste gegevens uit aalt weet ik niet, ik heb het programma niet,m maar Siemens doet het met TIA portal zo:
Eerst maak je een "Verbinding"me de desbetreffende LOGO. Hier stel je het juiste IP adres in
Dan kun je een lijst van variabelen maken. De naam kies je zelf maar het adres (en type) moet dus overeenkomen met hetgeen de LOGO wegstuurd, en dat heb je zelf net gemaakt.
Variabele wordt dan iets van naam: Vertragingstijd(deze naam kies je zelf en wordt verder gebruikt om je HMI te programeren) , type WORD adres 0
Ingang1 wordt dan: Startschakelaar (zelfgekozen naam) Type Bit adres 1024.0

Succes

Plaats reactie

Terug naar “LOGO!”