Open/dicht kleppen

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Pieter_jan

Open/dicht kleppen

Bericht door Pieter_jan » 17-12-2018 04:57:25

Hoi

Wie kan mij helpen?

Ben bezig met 4 open/dicht kleppen die gestuurd worden door middel van een FB,
de FB is redelijk simpel hier zit een hand auto functie op en wat terug meldingen.
De output van de FB wordt gedaan door een S/R.
Nu heb ik een stukje programma geschreven dat wanneer de kleppen om de hand gezet worden de stand van de klep wordt opgeslagen, en wanneer de kleppen weer op auto gezet de juiste stand van de kleppen weer wordt terug gezet. Dit wordt verder afgehandeld in een FC, het stukje programma heb ik getest en werkt goed. Maar ik sla in het programma de stand van de S/R in de FB op, wordt de auto stand weer aangenomen dan wil ik het bitje van de S/R in de FB weer hoog of laag maken hangt af van de opgeslagen stand maar dit werkt niet, sterker nog hij wil nu helemaal de kleppen niet meer sturen zelfs niet op de hand.
Heeft dit te maken dat ik dit bitje niet mag sturen vanuit een FC? en heeft iemand hier een betere oplossing voor?

Groet

JoopB

Re: Open/dicht kleppen

Bericht door JoopB » 01-01-2019 14:16:17

Ik weet niet hoe je dit bitje hoog en laag maakt, maar ik denk dat als je teruggaat naar automatisch en je wil de klep dan in de laatste stand zetten zoals hij stond voor je naar handbedrijf overschakelde, je beter een hand en een automatisch deel kunt programmeren in de FB en deze dan aan het einde met kunt verknopen met de uitgang welke de klep aanstuurt.

b.v. zoiets

Code: Selecteer alles

Klep_Open := (Auto AND bit_Klep_Auto_Openen) OR (Hand AND  bit_Klep_Hand_Openen);
In Ladder zie het er dan zo uit

Code: Selecteer alles

Auto    bit_Klep_Auto_Openen                  Klep_Open 
|------[   ]--------------[   ]---------+---------------(  )
                                        !
        Hand    bit_Klep_Hand_Openen    !                         
|------[   ]--------------[   ]---------!
Joop

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”