Goede oplossing draadloos online 313C

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Wesley van Kuijk

Goede oplossing draadloos online 313C

Bericht door Wesley van Kuijk » 14-08-2015 19:36:54

Beste allen,

Ik heb een 313C draaien met een Mpi verbinding waar een HMI panel aan gekoppeld zit. Nu communiceer ik met mijn laptop via een PC adapter met een seriële poort.
Nu wil ik graag een draadloze (indien gemakkelijk) verbinding gaan opzetten om de CPU te gaan benaderen. Wat is slim en handig?
Ik zit te denken aan een CP343-Lean kaart en deze op mijn rack te zetten met IP adres 192.168.XXX.X en dan hier een router aan koppelen met een WiFi mogelijkheid.
Nu vraag ik me af, is dit een veilige en goede verbinding voor een beetje snel communicatie verkeer?

Tweede optie is een UTP kabeltje trekken en deze een verbinding laten maken met mijn eigen "huis" router/modem.
Hiervan een LAN poort gebruiken en zo draadloos online gaan naar mijn CPU.

Nu is de CP kaart 500 nog wat Euro, dit wil ik er wel aan besteden maar dan wil ik absoluut wel een werkende verbinding. Vandaar dat ik hier dit navraag hoe ik dit het beste kan maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet, Wesley
Maak het werk een stukje handiger door automatisering

JoopB

Re: Goede oplossing draadloos online 313C

Bericht door JoopB » 14-08-2015 20:42:05

Met de lean cm kun je in ieder geval op de plc via lan online. Je kunt dit met een aparte router/accespoint of via je huis router doen. Of je zo ook op je hmi online kunt blijft de vraag. Met b.v. een IBH S7++ kun je via lan direct op de mpi bus. Nu kun je online op zowel de plc als op het panel. Zo'n adapter kost rechtstreeks bij IBH-SOFTEC 399euro exclusief btw en verzendkosten. In nl en be hebben ze ook een vertegenwoordiger. In be is dat rexel. Je moet voor deze adapter wel een diver installeren. Dan kun je via lan online op ppi mpi en profibus tot 12mbit.

Wesley van Kuijk

Bericht door Wesley van Kuijk » 17-08-2015 12:30:37

Hoi Joop,

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je deze "connector" zo in je MPI bus kunt opnemen (lees boven op de connector van de MPI poort), en dat je zo via je huis router een connectie kan maken met de IBH connector? Als dit zou kunnen is dat natuurlijk helemaal goed.
Ik had ook een eWon cosy 141 gezien, heb jij enig idee of dit ongeveer hetzelfde is? Deze is wel stukken duurder.
Als je een voorbeeld hebt hoe ik de IBH S7 link moet installeren etc, daar zou je me heel blij mee maken :D

Groeten Wesley
Maak het werk een stukje handiger door automatisering

JoopB

Bericht door JoopB » 19-08-2015 16:03:41

Westen,
Als je op de site van IBH-SOFTEC kijk vind je daar wel voorbeelden. Bij de adapter zit een cd waarmee je de drivers voor de adapter op je pc installeert. Je moet dan voor je online toegang de S7++ adapter kiezen. Je kunt dan bij eigenschappen nog kiezen tussen PPI MPI en Profibus en je kunt eventueel de bussnelheid instellen. Bij de nieuwere plc s kun je dit ook op automatisch zetten. De adapter kan voor routing van de ene bus naar en andere bus ook als een S7-400 plc in je hw config worDen opgenomen. Dit kun je ook op de site zien

JoopB

Bericht door JoopB » 19-08-2015 16:03:41

Wesley,
Als je op de site van IBH-SOFTEC kijk vind je daar wel voorbeelden. Bij de adapter zit een cd waarmee je de drivers voor de adapter op je pc installeert. Je moet dan voor je online toegang de S7++ adapter kiezen. Je kunt dan bij eigenschappen nog kiezen tussen PPI MPI en Profibus en je kunt eventueel de bussnelheid instellen. Bij de nieuwere plc s kun je dit ook op automatisch zetten. De adapter kan voor routing van de ene bus naar en andere bus ook als een S7-400 plc in je hw config worden opgenomen. Dit kun je ook op de site zien.
Laatst gewijzigd door JoopB op 19-08-2015 16:05:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”