CP343-1 Lean als master gebruiken

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Wesley van Kuijk

CP343-1 Lean als master gebruiken

Bericht door Wesley van Kuijk » 11-07-2016 14:48:31

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje. Heb een CPU313C-2DP zitten, waar een aantal slaves op profibus aangekoppeld zitten.
Nu wil ik graag een uitbreidingsrack over grote afstand plaatsen. Het is de bedoeling dat er een CP kaart achter de CPU gezet wordt, en dat deze als master gaat dienen.
We hebben er voor gekozen om op profinet over te gaan, vandaar dat ik een profinet CP weg wil zetten.

Nu het volgende probleem: Er ligt een CP343-1 Lean kaart op de plank, maar kan ik deze gebruiken als master?
Het is de bedoeling dat deze gaat dienen als master, klein stukje profinet kabel, dan over op fiber optic, en aan de andere zijde vice versa, en daar zit dan een IM153-4 HF kopstation.

Heeft iemand een idee hoe ik deze koppeling moet maken? In netpro (simatic manager) geeft hij steeds aan dat er I/O controller moet zijn, om de IM kaart te kunnen plaatsen.
Ik weet ook niet of het met een Lean kaart gedaan kan worden.

Heb al ervaring genoeg met profibus, maar dit is relatief nieuw voor mij.

Bedankt alvast voor een eventuele reactie,

Groetjes Wesley
Maak het werk een stukje handiger door automatisering

JoopB

Re: CP343-1 Lean als master gebruiken

Bericht door JoopB » 13-07-2016 12:23:42

Met een Lean gaat dat niet. deze is alleen geschikt als I/O device ( een soort slave aan een PN cpu)
Je heb daar een gewone 341 voor nodig, maar ik heb hier even mee zitten spelen en als je de nieuwst invoegd dan kun je ook alleen als Device configureren maar als je een ouder type neemt en deze als I/O controller confugureert en je sleep er dan de nieuwe overeen dan krijg je wel een PN line te zien waar je dan je slaves aan kunt hangen. (in de normale HW config van S7 V5.5)
Het probleem met die CP's is dat je PNIO Receive en PNIO SEND bouwstenen moet gebruiken om je I/O in je plc te kunnen afvragen en sturen. deze bouwstenen zetten de toestand van alle ingangen van de slaves die aan die CP zitten in b.v. een DB en schrijven de Toestand van een bepaald block uit een DB weer naar de uitgangen.
Als je toch een andere CP moet kopen kun je volgens mij beter een 314C PN/DP kopen dan kun je de I/O op je externe rack ook afvragen op het normale I/O niveau zoals bij de Profibus slaves of zoals de kaarten rechtstreek bij de PLC zitten.
Hoever komt dat rack eigenlijk van je PLC vandaan? Als dit bv 150 m is en er zit ergens tussen de 50 en 100 meter nog een Profibus slave tussen kun je daar het kopstation eventueel vervangen met een Profinet kop en dan kun je vandaar met koper gewoon weer 100 meter verder. De afstand van de normale koperleiding voor Profinet mag maximaal 100 meter zijn maar als je op elke 80 meter een slave heb en er staan er 10 in line dan kun je zonder probleem met koper maken.

groeten Joop

Wesley van Kuijk

Bericht door Wesley van Kuijk » 14-07-2016 10:21:50

Beste Joop,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad, heb nu een verouderd type CP343-1 ingesleept, daarna geconfigureerd als I/O controller, en daarna het nieuwste type er overheen gezet.
Dan is inderdaad de profinet busline te zien.

Ik was me ervan bewust dat we dan PNIO receive en send blokken moeten gebruiken, dit is op zich bij nader inzien niet zo handig.
Aangezien de CP343-1 ongeveer 2/3 van de aanschafprijs van een CPU315 PN/DP is, kan ik beter voor een complete CPU gaan.
We hebben namelijk geen C zitten als CPU, maar een normale.

De lengte is best wel lang, zo'n 330 meter. Ik zat te denken om van profinet over te gaan op fiber optic, en bij de kop vice versa, van fiber optic naar profinet.
Dit scheelt me wat tussen slaves, deze moeten ook allemaal weer van spanning worden voorzien.

Denk jij dat met fiber optic een slim idee is? Of zijn er betere opties om lange afstanden te overbruggen?

Groeten Wesley
Maak het werk een stukje handiger door automatisering

JoopB

Bericht door JoopB » 14-07-2016 11:21:47

Als je geen problemen krijg met het ontbreken van MPI op een PN/DP plc dan kun je dit het beste doen.
Als je momentueel maar 1 rack in je plc heb kun je eventueel ook een IM151-8 cpu nemen met een profibus master module en je zet dan een ET200M kopmodule op de plaats van je huidige PLC (dit gaat alleen als er geen PN of DP CP in het rack zit. Dan ben je ruim 25% goedkoper uit dan met een 315 PN/DP je heb dan echter wel een CPU welke overeen komt met die van een 314 (wij gebruiken van deze CPU de F-Versie voor de Safety vaan sommige grotere machines en voor de besturing en Safety van wat kleinere installaties)
Siemens heeft Scalance switsch-en in het gamma met 1 of 2 FO poorten en meerdere RJ45 poorten waar je dan je normale Profinet kabels op aansluit..
Ik heb zelf nog niet met Fiber tussen de deelnemers gewerkt maar je heb dan in ieder geval al geen last van EMC storingen en eventuele potentiaal verschillen welke op zo'n grote afstand gemakkelijk kunnen optreden.

Groeten,
Joop

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”