Probleem communicatie

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
JImmy

Probleem communicatie

Bericht door JImmy » 18-03-2017 10:57:51

Beste(n),

Sedert kort heb ik volgend probleem:

Ik heb Step7 V5.5 op mijn pc staan....maar sedert kort kom ik volgend probleem tegen:

Als ik online wil gaan via adapter USB A2, blokkeert mijn Step7...daarmee bedoel ik dat hij blijkbaar probeert verbinding te maken, maar kort daarna krijg ik in de taakbalk de melding dat Step7 niet meer reageert, "not responding"...maar deze staat bij de verbindingsinstellingen nochtans als actief...

Als ik dan Step7 heropstart, heb ik bij de verbindingsinstellingen geen enkele mogelijkheid meer staan...maw ik moet mijn pc volledig heropstarten vooraleer ik in Step7 terug een verbinding kan selecteren...

Volgens mij ligt het niet aan de adapter, daar ik met mijn oude plc, wel online geraak...

Via internet kabel geraak ik wel online, maar niet al onze plc's hebben deze mogelijkheid....

Iemand dit ook al meegemaakt, of een oplossing...?

Mvg., Jimmy.

JoopB

Re: Probleem communicatie

Bericht door JoopB » 18-03-2017 17:24:02

Ik heb nog nooit een USB adapter gebruikt. Maar man het zijn dat het een driver probleem is? Misschien een 64bits OS waarmee de driver niet goed werkt. Ik gebruikt een S7 Link ++ van IBH-Softec als ik op een S7 zonder ethernet online moet. Hierbij moet je wel een driver installeren maar dan kun je via het IE netwerk online . Deze adapter is net zo groot als een 90graden profibusstekker met een programmeer aansluiting. Als je hem gelijk op de plc aansluit krijg bin voeding uit de plc maar op b.v. een ET200 station moet je hem met 24Vdc van spanning voorzien. Deze stekker werkt op XP , Windows 7 tm W10
Groeten Joop

JImmy

Bericht door JImmy » 18-03-2017 17:38:22

Bedankt voor de reactie Joop...

Deze heeft nochtans maanden gewerkt zonder problemen, en dan van de ene op de andere dag niets meer....

Ik zie dat hij probeert door het flashen van de led, maar na zo'n 2 sec stopt dit, geeft Step7 "not responding" aan en moet ik de pc heropstarten omdat ik geen enkele pg/pc instelling meer beschikbaar heb in de lijst...

Is het tevens ook normaal dat de adapter profibus "active" aan heeft, terwijl er niets is verbonden aan de pc?

Afbeelding

JImmy

Bericht door JImmy » 18-03-2017 22:17:21

Hey Joop,

Het is toch deze dat u bedoelt? https://www.ibhsoftec.com/IBH-Link-S7-PP-Eng

Ik veronderstel dat, wanneer ik via deze op een mpi netwerk ga, dan ook alle plc's op dit netwerk via mpi kan bereiken?

Jimmy

JoopB

Bericht door JoopB » 19-03-2017 10:00:39

Hey Jimmy,

Ja die adapter bedoel ik.
Bij mij staat die PC-Profibus adaptor ook als aktief , maar ik heb zo'n ding noch nooit gebruikt.
Voor de IBH-Link++
Je installeert een driver en dan krijg je er 3 keuze mogelijkheden bij.
Je kunt in je project ook een 412PN/DP invoegen welke het IP dadress van de S7-Link++ heeft en met de MPI/DP poort verbonden is met de plaats waar je adaptor op zit. Als je dan de Netpro in je werkelijke stations laad kun je ook gewoon via je netwerkkaart online (b.v. met een PC waar de driver van de S7++ niet geinstalleert is. of met een HMI met alleen een ehternetverbinding de communicatie wordt nu via die virtuele 412-PN gerouterd naar de MPI of Profibus waar de stekker opzit.
Hier vind je ook nog het een en ander over dit type stekkers van verschillende herstellers vooral op de 2e pagina( het is wel in het duits ):https://www.sps-forum.de/simatic/86204- ... telle.html
hier een paar afbeeldingen

Groeten Joop
Bijlagen
IBH_link.JPG
De diagnose functie Hier zie je gelijk de deelnemers in het net.
IBH_link.JPG (96.01 KiB) 7379 keer bekeken
IBH_2.JPG
Hier online op de 2 PLC's met MPI Via de IBH-MPI (met de ingevoegde virtuele 412PN kan ik dit ook meet de PG/PC interface op ingesteld op mijn netwerkkaart)
IBH_2.JPG (143.34 KiB) 7379 keer bekeken
IBH_3.JPG
Hier mijn netpro met de virtuele 412PN
IBH_3.JPG (53.71 KiB) 7379 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”