MPI-problemen (adressering???).

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
guido_52

MPI-problemen (adressering???).

Bericht door guido_52 » 25-04-2017 19:18:58

Ik doe een poging om twee S7-300 via MPI te koppelen.

Het betreft een cpu314 IFM en een CPU313- DP.

Ik heb dus een bus-systeem opgezet met een profibus syteem, bekent systeem met de drie afsluitweerstanden aan beide uiteinden.

Vervolgens heb ik een project aangemaakt waarbij ik apart via een usb/MPI de 314 adres 2 geef en de 313 adres 4.
Dat lukt, via de simatic manager en "hardware" zie ik dat ze beide deze adressen hebben.

Vervolgens maak ik een MPI-netwerk aan met de twee cpu's en het programeertoestel (adres 0).
Lukt ook nog.
Maar dan gaat het fout.

Wanneer ik via de computer cpu314 wil stoppen, dan stopt de cpu313. De 313 wordt dus beschouwd als de 314, programma' lezen/schrijven lukt ook.
Wanneer ik echter de 313 wil stoppen of programma's wil schrijven/lezen, dan weigert hij verbinding.

Wanneer ik de twee busaansluitingen verwissel, dan veranderd er niets, dus denk ik te mogen concluderen dat de bus- op zich ok is.

Blijkbaar is er iets mis met de mpi-adressering.
Iemand enig idee?

JoopB

Re: MPI-problemen (adressering???).

Bericht door JoopB » 30-04-2017 09:40:54

heb je de HW config ook in je plc's overgedragen? Maak een directe verbinding met elke plc dus zonder mpi kabel tussen de plc's en kijk dan online welk mpi adres ze hebben. als de online adressen kloppen moet je via de buskabel een verbinding kunnen maken met elke plc. Je moet beide plc's wel in hetzelfde project aan dezelfde mpi verbinding verbinden dit kun je het beste in netpro bekijken of aanpassen.

guido_52

Re: MPI-problemen (adressering???).

Bericht door guido_52 » 01-05-2017 10:33:10

Bedankt voor de reactie.
Het was inderdaad een HW-config probleem.
Bij het overdragen naar de 313 ging er iets mis, maar kwam er geen foutmelding.
Daardoor ging ik er ten onrechte vanuit dat zijn adres veranderd was, wat dus niet het geval bleek te zijn.
In eerste instantie heb ik dan maar de 314 een ander adres gegeven.

Achteraf bleek dat de 313 ook in de fout ging bij veranderen van programma, wat dan weer aan de geheugenkaart bleek te liggen.
Deze is nu gerest en het werkt weer naar behoren.

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”