Kiezen: WINCC-pc of comfort-panel

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Kweetniet

Kiezen: WINCC-pc of comfort-panel

Bericht door Kweetniet » 21-02-2018 23:57:58

Situatie nu:
- een 8 tal PLC's hangen via een switch in een ethernet-netwerk
- 3 van deze PLC's hebben hun eigen comfort-panel
- aan deze switch is ook een WINCC-station verbonden, waar van al deze 8 pc's wat tags gelezen worden.
- op deze pc staat 'Matrikon OPC' om analoge data van alle PLC's te loggen in extern systeem

We willen dit WINCC-station nu vernieuwen naar nieuwe versie (nu V5.1). We gaan niet voor een upgrade, maar echt volledig nieuw (verschillende redenen).
Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen een WINCC-station en een comfort-panel - meer mogelijkhden? Welke?
Want dan kan ik evengoed een comfortpanel nemen ter visualisatie? Lijkt me goedkoper?
Kunnen er verschillende plc's op een comfort-panel gevisualieerd worden?

JoopB

Re: Kiezen: WINCC-pc of comfort-panel

Bericht door JoopB » 26-02-2018 00:50:17

Als je de echte WinCC bedoel dan is het verschil heel groot, De WinCCprofessional van van TIA zit volgens mij ergens tussen de WinCC 7.xxx en de Wincc(Flexible) advanced in. en daaronder kom je ergens in de buurt van een comfort panel.
DE PC runtime varianten zijn veel krachtiger (afhankelijk van de gebruikte PC) dan een Comfort Panel. Ik heb vroeger panel PC's met een touchscreen gebruikt voor een runtime versie. De laatste jaren gebruik ik een fanless PC (voor een paar WinCC 7.0 RT''s een I7 met 4-8GB ram en een gewoon kantoor 24" beeldscherm. De PC is wel wat duurder dan een gewone PC maar hij heeft veel minder last van vervuiling door stof en hij hoeft ook niet in een gekoelde kast te staan. (als de omgevingstemperatuur onder de 30 a 35 graden blijft. De Wincc kan ook als OPC server fungeren en dit zal met een comfort panel niet lukken. Ik heb in TIA13 snel een projectje gemaakt met 8 314C DP/PN plcs en daar ook nog een 15" comfort panel bij ingevoegd , in elke PLC een variabele in de symbooltabel gezet en als ik die in het comfortpanel op het scherm zet heb ik in de verbindingstabel 8 plc's staan en TIA mekkert niet bij het genereren. Dus d=volgens mij kan hij minimaal 8 verbindingen aan en waarschijnlijk nog meer. Wat de polsnelheid dan nog is weet ik ook niet.
Volgens mij kun je het beste contact opnemen met de Siemens vertegenwoordiger in jou regio en hem of haar je wensen voorleggen en dan eens kijken wat hij/zij adviseert.

Groeten Joop

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”