Hoe moet ik een TOF (SFB5) in een FB zonder dat ik daar een DB moet aan koppelen?

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Jan L.

Hoe moet ik een TOF (SFB5) in een FB zonder dat ik daar een DB moet aan koppelen?

Bericht door Jan L. » 25-02-2019 16:18:01

Hallo iedereen,
Graag zou ik iemand zijn help willen hebben.
Ik wil graag in mijn S7-314 een Functie Blok maken met daar een programmatje in waar ik mijn rolluiken kan bedienen. Elke rolluik heeft zijn eigenschappen en ik wil daarom een algemeen FB maken waar ik dan via een FC dan FB kan gaan oproepen voor dan elke rolluik zijn eigen parameters mee te geven. Vd rol 1 om zo laat op en rol 2 pas om zo laat op enz.

Ik heb hier enkel een programmatje (ingeperkt enkel tot het probleem) Dit is mijne FB4 ( zie Vd1 )

In vb FC op ik dan mijn FB-block op en koppel ik dit aan een DB2 ( zie Vd2 )

En in FC2 roep ik terug mijn FB-blocks op en koppel ik dit aan een DB3 ( zie Vd3 )

Maar als ik nu M0.0 hoog maakt word telkens DB2 en DB3 hoog met in beide gevallen 25s.

Het probleem zit in de FB4 waar ik een DB1 geeft aan mijn SFB5 blok.
Maar wat kan ik anders doen?
Hoe kan ik dit verhelpen zodat ik mijn rolluik programmatje geen 20 keer moet gaan schrijven.

Nb: Ik gebruikt wel nog Step7 versie 5.5

Met vriendelijke groeten
Jan
Bijlagen
Vd3.jpg
Vd3.jpg (10.7 KiB) 751 keer bekeken
Vd2.jpg
Vd2.jpg (12.09 KiB) 751 keer bekeken
Vd1.jpg
Vd1.jpg (42.51 KiB) 751 keer bekeken

JoopB

Re: Hoe moet ik een TOF (SFB5) in een FB zonder dat ik daar een DB moet aan koppelen?

Bericht door JoopB » 26-02-2019 13:17:57

Je Moet die TOF niet met een DB invoegen maar als je hem ingevoegd heb op de rechter muisknop drukken en dan de onderste mogelijk selecteren ( In het Duits Ändern in Multiïnstanz_Aufruf...) Je geef de Timer dan een Naam en dan verschijnt hij bij de STAT variabelen.
Ik weet niet wat je met die SR voor heb maar als je h6 direct aan je Q hangt krijg je hetzelfde resultaat. Die merkers die in je FC aan de ENO hangen zijn ook altijd hoog. Alleen de merkers aan de h6 output van FB4 reageren op de Status van IN-GANG en de uitschakel vertraging.
FB4.JPG
FB4.JPG (42.13 KiB) 745 keer bekeken
m.v.g.
Joop

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”