Gepast industrieël netwerk

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Visserke

Bericht door Visserke » 06-03-2009 20:15:38

Kan ik profinet op dat niveau ook gebruiken denkt u?

JoopB

Bericht door JoopB » 07-03-2009 16:38:13

Ik ken nog geen encoders die je direct op profinet kunt aansluiten, op profibus zijn die er wel, o.a. de eerder genoemde Fraba, Siemens heeft deze ook.
Als je per se Profinet wilt gebruiken dan kun je een absolute encoder met een SSI uitgang nemen (o.a. Siemens, Sick en vele andere) en deze aansluiten op een SSI kaart in een ET200S station met een Profinet kopstation of Profibus met een kopstation als je met zo'n encoder via Profibus wilt werken.Op dit eiland kun je dan ook snelle analoogingangen inklikken waar je de analoge sensors op aansluit.

Alleen als je de data die je meet ,rechtstreek van de PLC naar een PC wilt sturen zul je dit toch in blokken van een totale cylclus v/d machine moeten doen want ik denk dat als je dit realtime doet je met de communicatie problemen krijgt.

Als je dit echter allemaal zeker wilt weten hoe snel je alles in een database kunt krijgen is het misschien verstandiger om hiervoor eens contact op te nemen met Siemen als je met een Siemens PLC wilt werken.

Als je met een Siemens PLC wilt werken dan zou ik er voor deze toepassing een PN/DP PLC nemen (b.v. een 315-2 PN/DP) deze ondesteund zowel profibus als profinet. In de field zou ik dan met de normale profibus werken (je heb maar 1 slave nodig en je heb geen speciale switsch nodig en kopstation voor ET200S is goedkoper dan de PN versie.
De profinet interface kun je gebruiken voor de verbinding met de PC te maken. (dit werkt dan als is een normale TCP/IP verbinding, dus deze kan dan direct aan het kantoornetwerk worden gekoppeld)

Mvg,

Joop

Visserke

Bericht door Visserke » 07-03-2009 19:14:28

Hebben jullie soms ervaring met andere netwerken buiten de netwerken die siemens vertegenwoordigt? Die ik ook voor mijn toepassing zou kunnen gebruiken?

JoopB

Bericht door JoopB » 08-03-2009 11:45:31

Ik heb alleen ervaring met profibus en zijn voorgangers en een beetje met profinet. Verder hebben wij nog de S-bus van Sew maar dit is eigenlijk een soort Can Bus. (Met deze bus verbinden we een Profibus gateway van SEW met max 8 frequentie regelaars.) Verder hebben we nog de SafetyBus van Pilz maat dit is een bus speciaal voor veiligheids toepassingen.

Peter

Bericht door Peter » 08-03-2009 12:47:01

Voor de duidelijkheid Profibus en Profinet zijn niet van Siemens, Siemens maakt net als vele andere fabrikanten apparatuur voor deze bussen.

De meeste bussystemen zijn niet van een fabrikant, maar vaak kiest een fabrikant voor een bepaalde bus.

Destiser

Bericht door Destiser » 08-03-2009 13:07:34

Peter schreef:Voor de duidelijkheid Profibus en Profinet zijn niet van Siemens, Siemens maakt net als vele andere fabrikanten apparatuur voor deze bussen.

De meeste bussystemen zijn niet van een fabrikant, maar vaak kiest een fabrikant voor een bepaalde bus.
en van wie zijn ze dan wel? ik heb altijd al opgehad dat profibus van siemens was en dat profinet van siemens en phoenix contact was.

aan de TS: sorry voor Off topic :p
Programmer for the automation industry

Peter

Bericht door Peter » 08-03-2009 13:46:54

PROFIBUS is in 1989 ontwikkeld door een aantal Europese bedrijven en instellingen met als doel een communicatienetwerk voor automatiseringscomponenten van verschillende leveranciers. Tot die tijd was het heel gebruikelijk dat leveranciers gesloten systemen op de markt brachten waarop uitsluitend producten van hun eigen fabrikaat aangesloten konden worden. Kort na haar introductie is PROFIBUS een DIN-norm 19245 geworden.PROFIBUS is zowel ontwikkeld voor de productie-automatisering, gebouwenautomatisering en procesindustrie. In 1995 is PROFIBUS ook geschikt gemaakt voor inzet binnen de procesindustrie. Binnen deze industrie gelden nog strengere normen met betrekking tot uitwisselbaarheid van automatiseringscomponenten. Maar ook kenmerkt de procesindustrie zich door omstandigheden met explosiegevaar. Binnen deze industrietak is het dus nog meer van belang dat de automatisering doet waarvoor ze ingezet wordt. Bewezen beschikbaarheid, uitwisselbaarheid van automatiseringscomponenten en betrouwbaarheid tijdens bedrijf zijn hier dus essentieel.

Automation Technology
Anno 2006 is PROFIBUS uitgegroeid tot Automation Technology. PROFIBUS is geschikt voor iedere branche binnen de industriële automatisering. Het spectrum van PROFIBUS omvat componenten om netwerken op te bouwen, dus om de infrastructuur te realiseren, oplossingen voor safety, identificatiesystemen, motionbesturing, koppeling met ethernet; alles binnen PROFIBUS.

http://www.profibus.com/pi/organization ... emberlist/

Visserke

Bericht door Visserke » 16-03-2009 09:36:43

Dus zoals ik kan besluiten zou het verstandig zijn om a.d.h.v. profibus de sensoren en encoder uit te lezen en vanaf de de plc de verbinding met de pc te leggen a.d.h.v. profinet?

In plaats van profibus / profinet apart proberen toe te passen?

JoopB

Bericht door JoopB » 16-03-2009 21:44:23

Als je voor Siemens gaat dan zou ik een b.v. een 315-2 PN/DP cpu nemen en dan naar de machine van deze PLC de MPI/DP aansluiting configureren op profibus en hier een ET200S slave aanhangen met snelle analoogingangen en voor de encoder een Profibus encoder nemen.
Voor de koppeling naar de PC kun je dan de profinet aansluiting nemen. (Deze werkt dan volgens het normale TCP/IP protocol)
Om de data op je PC in een Database te krijgen heb je dan op je PC nog een OPC server en een programmaatje in b.v. VB, C of Delfi of zoiets dergelijks nodig die de data via de OPC server in de Database schrijft.

Wij hebben op een van onze vestigingen een toepassing lopen waar we met een OPC server en een Visual Basicprogramma gegevens van gedoseerde hoeveelheden in een Acces Database schrijven (Dit zijn ongeveer 20 variablen die we waarvan we op z'n snelst 4 regels per 3 minuten wegschrijven)
Maar in jou geval moet het veel sneller. dus als je wilt overschakelen naar Siemens is het volgens mij toch verstandig om vooraf een vertegenwoordiger van Siemens of een ervaren Siemens programmeur uit te nodigen of dit allemaal mogelijk is.

M.v.g.

Joop

Visserke

Bericht door Visserke » 09-04-2009 09:46:45

Is er nergens soms een website of document waarin de meest voorkomende netwerken vergeleken worden met elkaar? Dat je toch één of ander overzicht hebt. :?

Plaats reactie

Terug naar “Anders”