WinCC Flex datalogging uit verschillende PLC's

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Suager

WinCC Flex datalogging uit verschillende PLC's

Bericht door Suager » 04-12-2009 16:46:43

Beste,

Ik heb 3 verschillende 300 CPU's die elk hun eigen applicatie hebben en onderling niet communiceren. Deze CPU's hebben elk een CP343-1 Lean ethernet kaart.

Hardware connectie: de 3 PLC's hebben elk een ethernet verbinding naar een router, op deze router zit ook een PC aangekoppeld.

De bedoeling is, dat van op een lokale station (PC) waarop WinCC flex 2008 advanced is op geïnstalleerd. Er een datalogging gaat gebeuren vanuit deze 3 verschillende PLC's over ethernet.

Is dit mogelijk? Zo ja, hoe moet ik mijn WinCC flex 2008 advanced configuren? Zodat deze data uit de 3 PLC's data kan loggen.

Alvast bedankt.

JoopB

Bericht door JoopB » 04-12-2009 20:25:04

Hoe je de data moet loggen in WinCC-flex advanced e7weet ik niet precies maar het gemakkelijkste gaat het als je alle 3 de PLC's in een Step7 project zet en ze aan hetzelfde ehternet netwerk koppelt. Je kunt nu in WinCC flex een koppeling maken met elke PLC, nu moet je de variabelen declareren waar je de data van wilt loggen. Ik heb dit met WinCC flex advanced nog nooit gedaan maar bij ProtoolPro kun je met verschillende PLC die in hetzelfde subnet zitten een verbinging maken. Hierna kun je dit op een of andere manier weer wegschrijven in een bestand. Je moet er wel rekening mee houden dat je hiervoor ook een licentie nodig heb. Met ProtoolPro kon je met 1 runtime licentie alles doen, maar WinCC flex heeft voor veel Runtime functies extra licenties nodig.

Bij ProtoolPro is het zelf mogelijke om de PC waarop de Runtime draait via een VPN verbinding via internet met de besturingen te verbinden. Ik heb nu geen PC met Siemens software bij de hand maar als ik we goed herinner moeten de PLC waar je de verbinding mee maakt wel allemaal in hetzelfde subnet zitten Incl het netwerk adres dat je in je configuratie aan je PC toekent, dit adres wordt alleen maar gebruikt voor je transfer als je gelijk in de PC wilt transfereren. Als de PC later in een geheel ander netwerk zit maar de PLC's via routers kan bereiken is dit totaal geen probleem. Ik heb voor vroeger nog een Protool applicatie gemaakt met 3 PLC's in 1 project waarbij de plc's via MPI met elkaarverbonden waren en waarvan 1 PLC was voorzien van een IE CP welke met je PC met ProtoolPro verbonden was. Op deze PC draaide ook nog een OPC server voor diverse datalogging in een Access D-Base . Dit geheel was tevens verbonden met ons intranet. Via VPN kon ik alle PLC's over ethernet van afstand bereiken. We hadden er in het begin echter een Lean CP ingezet maar toen we alle PLC's met ProtoolPro en de OPC server verbonden hadden konden we niet meer via ethernet programmeren omdat de Lean maar max 6 verbindingen ondersteund. Met een Normale IE-CP was dit probleem ook opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Anders”