Iphone, PDA interface maken met S7 314 plc

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Siemens toy

Iphone, PDA interface maken met S7 314 plc

Bericht door Siemens toy » 07-03-2010 22:29:26

Hoi,

Ik heb bij mijn thuis in huis een plc S7 314IFM gebruikt voor een domotica toepassing.
Alle schakelaars, stopcontacten en lichtpunten gaan apart naar de kast.
Ik ben heel content van de sturing, maar ik zou er nog graag een simpele (gratis) visualisatie die op de PC draait willen aan koppelen zodat ik lichtpunten kan bedienen op mijn laptop via Wifi.

Ik heb hiervoor een ethernet cp343 kaart en een RS232 kaart.
Ook zou ik een interface willen bouwen over Wifi tussen de PLC en mijn Ipod.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt.
Alles kan

dirk170880

Bericht door dirk170880 » 08-03-2010 12:03:32

Ik heb dit simpel en vrij goedkoop opgelost zonder ethernetkaart (vrij prijzig).
Ik heb wel een S7-200 met daaraan een TP gekoppeld.
TP wordt geprogrammeerd met wincc flexible, en deze software heeft een runtime waarmee je rechtstreeks ook de plc kan sturen. Wat heb ik nu gedaan. Ik heb een mini pc (intel atom(1.7Ghz) 17x17cm processor + HD) in mijn elektriciteitskast geplaats waar gewoon windows XP met wincc flexible op draait. En deze staat via de ppi kabel altijd in verbinding met die pc. Deze pc zit mee op het netwerk. Via mijn laptop neem ik die pc over en kan bedienen wat ik wil en waar ik wil. Zelfs inloggen als ik niet thuis ben is geen probleem.
Moederbordje met geheugen kostte me 70 euro.

Dennis

Bericht door Dennis » 09-03-2010 13:01:24

Hoi,
je hebt meerdere mogelijkheden om te kunnen communiceren:
- er is een gratis interface (zoeken op libnodave), hiermee heb je toegang tot de diverse geheugen gebieden in je plc en kun je overal bij. Dit vereist echter wel redelijk wat programmeer werk.
- als je weet welke variabelen je wilt uitwisselen, kun je ook een tcp/ip socket verbinding opzetten en hiermee data uitwisselen. Dat is redelijk eenvoudig te programmeren aan plc en visualisatie zijde.

Plaats reactie

Terug naar “Anders”