DP/DP-coupler

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
jospeeters

DP/DP-coupler

Bericht door jospeeters » 22-05-2013 11:23:10

Beste

Ik wens een dpdp koppeler 158-0AD01-0XA0 te gebruiken voor twee masters met elkaar te laten communiceren. (omdat het aparte projecten zijn)
Master 1 CPU 315-2 DP
Master 2 CPU 315-2 PN/DP
In mijn proefopstelling heb ik op master1 een ingangskaart 16DI en bij de master2 een uitgangskaart 16DO.
Om te testen wil ik nu met een ingang van de ene plc een uitgang op de andere plc rechtstreeks sturen.
De configuratie van de CPU met hun kaarten apart is gelukt in 2 apparte projecten. De koppeler is van voeding voorzien en de IPadressen zijn dmv dipswitches ingesteld.
Voor de verdere configuratie moet ik de dp koppeler in beide projecten invoegen.
Ik voeg ze eerst in het eerste project met de 2DP-master, hij download dit project zonder errors, is het normaal dat de 4ledjes van systeemfout en busfout nog steeds rood oplichten?
Indien ik de koppelaar in het tweede project met de PN/DP-master wil invoegen, wil hij deze niet downloaden, hij vindt zelfs de plc niet terug indien ik wil downloaden. Ik vermoed dat de hardwareconfig dan verkeerd is?
Bij de config van de koppeler kan ik kiezen tussen additional fiels devices en netwek components, wat is het verschil?
Bij beide kan ik weer kiezen tussen universal mode, byte input en byte input consistant?
Ik heb in het ene project 2 bytes Output Consitant geconfigureerd en in het andere project 2 bytes Input Consistant.
Nog een laatste vraagje, moeten beide profibus DP netwerken op dezefde baud rate werken? bvb beide op 187Kbps

JoopB

Re: DP/DP-coupler

Bericht door JoopB » 22-05-2013 21:05:09

In elk project de coupler invoegen (het beste uit de lijst Network Components) . Wat de in de coupler bij de 315-2DP als ingang invoegt moet bij de coupler v/d 315-2PN/DP als uitgang worden ingevoegd. Dus wat bij de ene een ingang is moet bij de andere een uitgang van dezelfde grote en type (in hetzelfde slot) zijn.
Bij een normale byte of woord is het niet gegarandeerd dat de data van het hele bereik in een keer wordt doorgestuurd, bij een Consistent input of output wordt de data van het hele blok doorgestuurd. de gelezen data komt dan altijd overeen met de opgestuurde data. Bij 1 byte consistent kun je het nog met de instuctie L IB x of T QB x afvragen of opsturen of afvragen, 2 byte consistent met L IW y of T IW y 4 byte consistent met L ID of T QD. Maar bij 3 byte of meer dan 4 byte heb je SFC 14 en SFC15 nodig.
Bij de PN plc moet je de MPI/DP poort wel op DP instellen en dan de coupler op het DP neet van deze plc invoegen. Ik weet niet hoe je met de PN PLC verbonden bent maar de gemakkelijks gaat dat via TCP/IP (Je PG/PC interface instellen op "netwerkkaart" TCP/IP (zonder auto) en zorgen dat je netwerk kaart een IP adres heeft wat in de reeks van de PLC past. Als je een adapter heb on via DP online te gaan dan kan dit ook. Bij een nieuwe PLC staat de DP poort nog op MPI en zal pas na het laden v/d HWconfig op DP komen te staan, dus als je via die poort de HW config wilt laden dan moet je de eerste x je PG/PC interface op MPI instellen.
De snelheden van beide netten mogen verschillend zijn. Een DP net met een snelheid van 187,5k is wel heel langzaam, ik ben die alleen maar tegengekomen als er Powerrail boosters in het DP netwerk voorkomen, maar de meeste DP netten draaien toch wel op 1,5 mb of sneller,
Bij een universeel module kun je zelf ingeven of hoeveel ingangen/uitgangen of in en uitgangen je in dit slot wilt invoegen, je kunt nog kiezen tussen bytes en woorden en of de consistentie op de eenheid is of op het hele bereik.

Las je met een ingang van PLC 1 een uitgang wilt sturen op PLC 2 moet je in PLC 1 de volgende code zetten.
A I x.0 // ingang van ingangskaart
= Q y.0 // uitgang van een Q bereik op je DP/DP coupler welke niet Concistent is.

in PLC 2
A I y.0 // ingang uit coupler die op dezelfde plaats zit als de uitgang van PLC1
= Q x.0 // uitgang op uitgangskaart.

Als je een heel byte ingangen naar een heel byte uitgangen wilt sturen kun je dit als volgt doen.
PLC 1
L IB x
T QB y

PLC 2
L IB y
T QB x

PS: Als je in je HW config de coupler selecteert en je druk op je rechter muisknop dan krijg je een menu met daarin Find Manual, als je dat kies kom je op de Siemens Site waar je het handboek kunt vinden (Je PC moet dan wel toegang toe internet hebben)

Plaats reactie

Terug naar “Anders”