kroonsteen in pb lus

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
Tommie

kroonsteen in pb lus

Bericht door Tommie » 21-10-2015 11:32:32

Hoi allen,

ik heb momenteel regelmatig te maken met profibus storingen, en na het vervangen van kabeldelen worden de metingen op de profibus lussen welk elke keer een stuk beter, maar total groene meetgegevens blijven uit.
nu is mijn oog gevallen op een deel van de lus die door een kabelrups naar een rijdende machine loopt.
door het vele vervangen van deze kabel is er besloten een verbindingskastje aan de muur te monteren waar momenteel een kroonsteen in zit.
buiten het feit dat deze constructive er sowieso niet fraai uitziet rest mij eigenlijk nog de vraag of er uberhaubt kroonstenen/klemmenstroken in een profibus lus Mogen zitten.

op de siemens website heb ik een DP coupler gevonden waar men 2 pb connectoren insteekt als zijnde (volgens de site) een koppeling tussen 2 pb netwerken.
kan deze coupler ook gebruikt worden zonder 2 netwerken, dus gewoon dienen als een kroonsteen?
coupler2.jpg
coupler2.jpg (211.76 KiB) 8264 keer bekeken
coupler1.jpg
coupler1.jpg (246.17 KiB) 8264 keer bekeken
Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

JoopB

Re: kroonsteen in pb lus

Bericht door JoopB » 21-10-2015 16:02:00

een DP_DP coupler is om data uit te wisselen tussen 2 verschillende Profibus masters, je kunt dit zien als 2 virtuele I/O blokken die aan elkaar gespiegeld zijn wat aan de ene kant Input is, is aan de andere kant Output.
Je kunt dan data en signalen overdragen door op PLC A uitgangen aan te sturen en op PLC B deze data via Ingangen weer af te vragen en dit kan dan ook weer van PLC B via uitgangen naar Ingangen aan de kant van PLC A. De bussen kunnen zelfs op verschillende snelheden werken.
In jou geval kun je er het beste een Profibus Repeater tussen zetten. dan kun je de vaste lijn op een streng houden en de kabel op in de kabelrups op een andere streng Je krijg dan als het ware een aftakking in je bus. Voor de Profibuskabel die in de kabelrups licht moet je ook een speciale Profibus kabel gebruiken die daar speciaal voor gemaakt is. Bij Siemens is dit een kabel met een Blauw/Groene kleur (Petrol groen), Ik weet niet zeker of het op dit moment nog zo is maar voor een jaar of 3 terug had men 2 type van die petrol groene kabels waarvan er een geschikt was voor in een kabelrups (Schlepleidung) en een voor een vrijhangende verbinding (b.v. in een kabelrailsysteem)
Deze kabels hebben een kern van heel soepele draden de afscherming is spoepeler e.d. zze hebben wel als nadeel dat je de lengte dubbel moet tellen voor de berekening van je max streng lengte. B.v. voor een bussnelheid van 12MBit mag je streng max 100m zijn. Als je nu een totaal 70m normale paars DP kabel in je steng heb zitten en 20m van die rups kabel moet je een kabellengte rekenen van 110meter en dat is in theorie te lang voor 12MBit. Door nu voor die rups kabel een repeater te zetten heb je een streng van 70 meter en een van 30m (= 15 meter rups kabel) Als er nu wat fout gaat met de rups kabel blijft de rest van de bus die voor deze rups kabel zit normaal in bedrijf.
Er zijn ook M12 Profibus stekkers op de markt als mannetje en als vrouwtje hiermee kun je ook perfect 2 kabels mee aan elkaar koppelen of met een normale Siemens DP stekker.
Hier een link naar de gegevens voor de Profibus kabel voor in de kabelrups: https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... 1830-3EH10
Hieronder een afbeelding van een repeater:
Repeater voorbeeld.jpg
Opbouw netwerk met repeaters
Repeater voorbeeld.jpg (7.31 KiB) 8255 keer bekeken
Repeater P_ST70_XX_06448i.jpg
Repater
Repeater P_ST70_XX_06448i.jpg (27.45 KiB) 8255 keer bekeken
Aan de bovenzijde van de repeater sluit je b.v. de vaste steng aan en aan de onderzijde je kabel in de rups. als je maar een kabel aan elke kant heb moet je zowel de onderste als de bovenste afsluitweerstand op ON zetten. heb je ergens 2 kabels dan zet je die afsluitweerstand op OFF ( eigenlijk hetzelfde als op een gewone ProfiBus stekker.

Joop

Tommie

Re: kroonsteen in pb lus

Bericht door Tommie » 04-01-2016 09:43:29

Joop, bedankt voor alle informatie.
ik heb de situatie nu opgelost met repeaters, werkt als een zonnetje!
Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Plaats reactie

Terug naar “Anders”