netwerk

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
intevo

netwerk

Bericht door intevo » 26-12-2015 17:08:03

Beste Allen,

Ik begrijp het programmeren in logo nu wel een klein beetje.
Maar als ik nu een in s7 wil programmeren hebben ze het het vaak over network 1t/m3 hoe kan ik dit begrijpen en hoe vul ik dan mijn programma in.
Kan ik in 1 netwerk mijn programma zetten of werkt dit niet zo?
Is hier ook gratis probeer software voor?
Zou dit wel een beetje onder de knie willen krijgen.
Ik kan wel uitleggen wat iemand zou moeten maken en hoe het zou werken maar kan dit zelf niet uitwerken.

Groet Jeroen

JoopB

Re: netwerk

Bericht door JoopB » 27-12-2015 00:52:36

In een logo heb je eigenlijk maar 1 bouwsteen waar je het hele programma in schrijf.
Als je dat in ladder doet krijg je ook een soort programma met lijnen.
In Step7 heb je verschillende bouwstenen.
Zo is b.v. OB 1 het "MAIN" programma als je wilt kun je hier ook je hele programma in schrijven als het niet te groot is , maar OB1 is eigenlijk bedoeld om andere programma bouwstenen op te roepen. Hier kun je FC bouwstenen oproepen of FB bouwstenen. in deze fc"s of Fb kun je eventueel ook weer FC's en/of FB,s oproepen. Verder heb je ook nog SFC's en SFB's dit zijn bouwstenen die al in de PLC aanwezig zijn. Deze kun je oproepen in een OB, FC of FB. als je een FB of een SFB in een OB of FC oproep moet je er normaal ook een DB bij oproepen in deze DB worden de statische variabelen van de FB of SFB opgeslagen. Als je deze bouwsteen in een FB oproep dan kun je ze eventueel als multiinstance oproepen en dan worden de statische variabelen van de opgeroepen bouwsteen bij de statische variabelen van de FB waarin ze worden opgeroepen bijgevoegd.
Verder heb je nog OB voor speciale interrupts en voor fout afhandeling.
Dus een S7 is totaal anders dan een LOGO.
In een OB, FC en FB kun je netwerken invoegen. Als je de bouwsteen als Ladder of Fup programmeer heb je vele netwerken nodig, als je in aanwijzingslist programmeer kun je eventueel alles in een netwerk schrijven , maar als je meerder netwerken gebruikt blijft het programma overzichtelijker en kun je ook meer commentaar bij je programma schrijven. Dit commentaar is heel belangrijk want als je een programma nu schrijft weet je volgende week ook nog wel wat het een en ander betekend maar als je zelf over een paar jaar dit programma ziet wordt het al wat anders en als iemand anders er mee moet gaan werken dat is het commentaar heel belangrijk.

Je kunt op de Siemenssite een programma Step7 Lite downloaden , dit is al een wat ouder programma hiermee kun je een programma maken voor een Siemens Step7 300 PLC , volgens de beschrijven kun je is de programma geschikt voor een XP Sp2 of SP3 (zowel op de XP Home als XP Prof) Als je op Google STep7 Lite intikt vind je een link naar de Siemens download van dit programma.

Ik heb dit programma vroeger ook een keer ergens op geïnstalleerd maar het is toch een totaal ander programma als de normale Step7 en met de nieuwe TIA kun je het hele maal niet vergelijken. Als je van een Logo wilt overstappen naar Step7 is het misschien beter om gelijk een S7 1200 starter pakket aan te schaffen dan krijg je een S7 1200 met daarbij het TIA pakket Step7 Basic en WinCC basic Hier kun je de S7 1200 mee programmeren een ook Basic panels. wil je daarna naar een 1500 of een 300 of 400 dan moet je een upgrade kopen naar TIA professional. Voor oudere S7 300 of 400 systemen heb je nog altijd de normale Step7 of Step7 professional nodig.
Voor een klein bedrag kun je volgens mij ook pakket kopen met een Trial licentie van TIA met deze licentie kun je dan enkele weken het programma uitproberen, wil je dat langer doen dan zal je toch de originele licentie moeten kopen en die zijn niet goedkoop.

Joop

intevo

Bericht door intevo » 27-12-2015 20:15:05

Bedankt voor je antwoord Joop.

Ik heb even gekeken op de site van Siemens en denk dat ik beter voor het starter pakket kan gaan.
Dus de s7-1200 dan kan ik ook voor logo 8 andere panels configureren.

Groet Jeroen

JoopB

Bericht door JoopB » 27-12-2015 21:45:55

Met de Logo 8 heb ik nog niet gewerkt. maar volgens mij kun je daar wel een basic panel PN versie aanhangen , deze kun je dan ook programmeren met WinCC Basic.
De 1200 kun je met Step7 Basic programmeren. Dit alleen in Ladder of in FUP.
Als je weinig ervaring met Siemens Step7 heb is dit een ideaal pakket om mee te beginnen , maar als iemand die al jaren met de oude step7 gewerkt heeft is het veel zoekwerk om sommige functies te vinden. Ik heb tot op heden heel weinig met TIA gedaan. 1 x een 1200 geprogrammeerd omdat dat maar een klein projectje was en het met de 1200 een goedkope oplossing was.
Verder zijn het voornamelijk S7 300 plc's een enkele 400 en tegenwoordig de ET200S PN PLC (151-8) en dan meestal ook nog de F versie zodat we de Safety ook met dezelfde PLC kunnen doen.

Edit: ik heb die S7 lite net even op een virtuele XP machine geïnstalleerd maar met mijn IBH-S7++ adapter kan ik niet online komen op een 300 PLC en die dingen die in genoemd staan bij de beschrijving van het pakket zijn ook allemaal schreeuwend duur of verouderd. dus als je wat offline wilt oefenen kun je er wat mee maar voor de rest is dit pakket ook hopeloos verouderd (er staat volgens mij ook nog geen PN PLC in de HW catalogus) dus je moet een USB of seriële adapter naar MPI hebben.

Met TIA moet je er ook wel rekening mee houden dat dat nog niet compatibel is met Windows 10. Dat draait alleen op XP SP3 , Windows7 of Windows 8 (Vista word ook niet ondersteund)

Bram van Berkel
Contacteer:

Bericht door Bram van Berkel » 28-12-2015 21:30:37

Bij Siemens is Basic ook echt Basic..

Will je alleen Maar kijken in de TIA of S7 Software of will je er echt aktief iets mee gaan doen ?

Hier is een Trial van TIa te downloaden
https://support.industry.siemens.com/cs ... 0&lc=de-WW
De registratie is niet Meer als een aanmelding bij Siemens.

Een starterkit is zoals Joop zegt ideaal om te leren en oefenen maar geen goedkope lol.
http://www.amazon.de/SIEMENS-S7-1200-KT ... B003M7TOT6

Als je Duits kunt zijn de boeken van Berger echt goed als naslagwerk
http://www.amazon.de/Automatisieren-SIM ... 3895783552

Groetjes Bram
Augen zu und durch

Bram van Berkel
Contacteer:

Bericht door Bram van Berkel » 28-12-2015 21:34:58

Iets doe ik verkeerd met links invoegen.
Google mal op Hans Berger Automatisieren mit S7 1200
Augen zu und durch

Plaats reactie

Terug naar “Anders”