Een uitgang van mijn uitgangskaart telkens stuk

Andere onderwerpen dan hierboven vermeld.

Moderator: GJ_

Jan L.

Een uitgang van mijn uitgangskaart telkens stuk

Bericht door Jan L. » 01-04-2020 07:35:18

Hallo,

Ik heb een kleine domotica systeempje in mijn huisje met een S7-300.
Nu heb ik al drie keer een soort kortsluiting gehad, maar ik kan er niet goed aan uit.
In de kelder heb Tl-lampen hangen, groep 1 met 4 Tl-lampen, groep 2 met ook 4Tl-lampen en een groep 3 met 2 Tl-lampen.

De eerste keer groep 1 kortsluiting gehad, geen probleem (dacht ik), heb ik de zekering terug opgezet naar mijn verbazing zekering blijf op en alle lampen gingen zoals gewoonlijk, toen heb ik ook niet meer verder gezocht.

De volgende keer weer korstuiting maar bij groep 3 toen, zekering terug opgezet, lamp ging niet aan, wat zoeken relais ook stuk, relais vervangen lampen gingen aan, maar krijg de lampen niet uitschakelt, na wat zoeken uitgang op de S7 kaart stuk uitgang blijft hoog, zelf al ik de PLC in stop zet blijft de uitgang hoog. Heb nu vastgesteld dat de relais van de eerste kortsluiting ook enorm zwart was, nu deze relais ook vervangen.

Nu alweer een korstuiting maar nu bij groep 2, zekering terug opgezet, lamp ging niet na wat zoeken relais ook stuk, relais vervangen lampen gingen nog niet aan, wat zoeken uitgang op de S7 kaart stuk uitgang blijft bij deze laag.

Iemand een idee wat er hier mis is?
Zijn het de lampen?
Is het de belast van de lampen?
Is het de condensator die op de belast staat
Is het de relais?

Nb; Belangrijk kenmerk 1: de kortsluiting (of zo iets) gebeurd altijd als ik het licht uit doe, waarschijnlijk ontstaat er dan een soort ontlading waardoor ik mijn uitgangskaart opblaas?

Nb; Belangrijk kenmerk 2: ik stel telkens vast dat er na de kortsluiting geen lampen, belasten enz stuk zijn.

Ik weet het niet meer, heeft er iemand raad?

Relais = merk : Releco / type : C7-A20X/DC24V
PLC uitgangskaart = Siemens 16DO / Transistor uitgang / 322 1BH01 0AA0

Met de vriendelijke groeten
Jan

Plaats reactie

Terug naar “Anders”